Algemene Voorwaarden Handelsonderneming Loja

E-mail: info@handelsonderneming-loja.nl
Website: https://handelsonderneming-loja.nl

Opgesteld op 03 april 2024.
Versie 1.0

Artikel 1: Definities
1. Loja: Handelsonderneming Loja, gevestigd te Maasbracht, KvK-nummer 89795806.
2. Klant: Degene met wie Loja een overeenkomst is aangegaan.
3. Partijen: Loja en Klant samen.
4. Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.

Artikel 2: Toepasselijkheid
1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en levering van diensten of producten door of namens Loja.
2. Loja en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
3. Loja en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.

Artikel 3: Aanbiedingen en offertes
1. Aanbiedingen en offertes van Loja zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.
2. Een aanbod of offerte is maximaal 1 maand geldig, tenzij er een andere termijn in het aanbod of de offerte staat.
3. Aanvaard de Klant een aanbod of offerte niet binnen de gestelde termijn, dan vervalt het aanbod of de offerte.
4. Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij Loja en de Klant dit schriftelijk afspreken.

Artikel 4: Aanvaarding
1. Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte, mag Loja de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding intrekken, zonder dat de Klant hieraan enige rechten kan ontlenen.
2. Mondelinge aanvaarding van de Klant verbindt Loja slecht, nadat de Klant deze schriftelijk of elektronisch heeft bevestigd.

Artikel 5: Prijzen
1. Loja hanteert prijzen in euro’s, inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
2. Loja mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
3. Loja en de Klant spreken voor dienstverlening door Loja een totaalbedrag als richtprijs af, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
4. Loja mag tot 25% van de richtprijs afwijken.
5. Loja moet de Klant op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 25% hoger uit gaat vallen.
6. De klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 25%) uitkomt laten vervallen, wanneer de richtprijs meer dan 25% hoger uit gaat vallen.
7. Loja mag de prijzen jaarlijks aanpassen.
8. Loja zal prijsaanpassingen meedelen aan de Klant voorafgaand aan de ingang ervan.
9. Een consument mag de overeenkomst met Loja ongedaan maken wanneer hij het niet eens is met de prijsverhoging.

Artikel 6: Betalingen en betalingstermijn
1. Loja mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.
2. De Klant moet het afgesproken bedrag 100% voorafgaand aan de levering hebben voldaan.
3. De betalingstermijnen die Loja hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekend dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat Loja aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
4. Loja mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.

Artikel 7: Gevolgen te late betaling
1. Betaald de Klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag Loja de wettelijke rente van 2% per maand voor niet-handelstransacties en de wettelijke rente van 8% per maand voor de handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
2. Wanneer de Klant in verzuim is, moet hij bovendien buitenrechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan Loja.
3. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitenrechtelijke incassokosten.
4. Wanneer de Klant niet op tijd betaald, mag Loja zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant heeft betaald.
5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag op surseance van betaling aan de zijde van de klant, zijn de vorderingen van Loja op klant onmiddellijk opeisbaar.
6. Weigert de Klant zijn medewerking aan de uitvoer van de overeenkomst door Loja, dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.

Artikel 8: Recht van reclame
1. Wanneer de klant in verzuim is, mag Loja het recht van reclame inroepen ten aanzien van de onbetaalde aan de Klant geleverde producten.
2. Loja maakt gebruik van zijn recht van reclame door een schriftelijke of elektronische mededeling aan de Klant.
3. Zodra de klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, moet de Klant de betreffende producten onmiddellijk retourneren aan Loja, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
4. De klant betaalt de kosten voor het terughalen of -brengen van de producten in lid 3.

Artikel 9: Opschortingsrecht
1. Tenzij de klant een consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.

Artikel 10: Retentierecht
1. Loja kan gebruikmaken van zijn retentierecht en in dat geval producten van de Klant bij zich houden, totdat de Klant alle nog openstaande rekeningen van Loja heeft betaald, tenzij de Klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
2. Het retentierecht geldt ook op grond van eerdere overeenkomsten waardoor de Klant nog geld moet betalen aan Loja
3. Loja is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de Klant lijdt vanwege het gebruik van zijn retentierecht.

Artikel 11: Verrekening
1. Tenzij de klant een consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan Loja te verrekenen met een vordering op Loja

Artikel 12: Eigendomsvoorbehoud
1. Loja blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de Klant alle openstaande facturen van Loja met betrekking tot een onderliggende overeenkomst heeft betaald, inclusief vorderingen vanwege het tekortschieten in de nakoming.
2. Tot die tijd in lid 1 kan Loja gebruikmaken van zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
3. Voordat het eigendom is overgegaan op de Klant, mag de Klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of op een andere manier bezwaren.
4. Wanneer Loja gebruik maakt van zijn eigendomsvoorbehoud, dan wordt daarmee de overeenkomst ongedaan gemaakt en mag Loja van de Klant schadevergoeding, gederfde winst en rente eisen.

Artikel 13: Levering
1. Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.
2. Levering vindt plaats bij Loja, tenzij anders wordt afgesproken.
3. Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de Klant aangegeven adres.
4. Wanneer de klant de afgesproken bedragen niet of niet op tijd betaalt, mag Loja zijn verplichtingen opschorten totdat de klant betaalt.
5. Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, waardoor de klant een verlate levering niet aan Loja kan tegenwerpen.

Artikel 14: Levertijd
1. De levertijden van Loja zijn indicatief. Indien later wordt geleverd, kan de Klant hieraan geen rechten ontlenen, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken.
2. De levertijd gaat in wanneer de door de Klant voor akkoord getekende offerte aan Loja door Loja schriftelijk of elektronisch is bevestigd aan de klant.
3. De Klant krijgt geen schadevergoeding en mag de overeenkomst niet ongedaan maken wanneer Loja later levert dan is afgesproken. De Klant mag de overeenkomst wel ongedaan maken wanneer dat schriftelijk is afgesproken of wanneer Loja niet binnen 14 dagen kan leveren, na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand of de klant en Loja iets anders hebben afgesproken.

Artikel 15: Feitelijke levering
1. De klant moet ervoor zorgen dat de feitelijke levering van zijn bestelde producten op tijd kan plaatsvinden.

Artikel 16: Transportkosten
1. De Klant betaalt de kosten voor transport, tenzij de Klant en Loja schriftelijk iets anders hebben afgesproken.

Artikel 17: Verpakking en verzending
1. Wanneer de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan moet de Klant hiervan door de vervoerder een aantekening op laten maken voordat hij het product in ontvangst neemt. Doet de Klant dit niet, dan kan hij Loja niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.
2. Wanneer de klant zelf het transport van een product regelt, moet hij eventuele zichtbare beschadigingen aan producten of de verpakking voorafgaand aan het vervoer melden aan Loja. Doet de Klant dit niet, dan kan hij Loja niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.

Artikel 18: Verzekering
1. De klant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade, en diefstal:
a. geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst
b. zaken van Loja die bij de Klant aanwezig zijn
c. zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd
2. De Klant geeft op eerste verzoek van Loja de polis van deze verzekeringen ter inzage.

Artikel 19: Bewaring
1. Wanneer de klant bestelde producten pas later afneemt dan de afgesproken leveringsdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de klant.
2. Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor rekening van de Klant.

Artikel 20: Montage en of installatie
1. Hoewel Loja zich inspant alle montage- en/of installatiewerkzaamheden zo goed mogelijk uit te voeren, draagt hij hiervoor geen enkele verantwoordelijkheid behalve in het geval van opzet of grove schuld.

Artikel 21: Garantie
1. Wanneer de klant en Loja een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Loja enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.
2. De garantie op producten geldt alleen voor defecten die zijn veroorzaakt door een ondeugdelijke fabricage of constructie of ondeugdelijk materiaal.
3. De garantie geldt niet:
a. in het geval van normale slijtage
b. voor schade ontstaan door ongevallen
c. voor schade ontstaan door aangebrachte wijzigingen aan het product
d. voor schade door nalatigheid of ondeskundig gebruik door de Klant
e. wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld
4. Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die Loja levert, gaat over op de klant zodra deze juridisch of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de Klant komen of van een derde die het product voor de Klant in ontvangst neemt.

Artikel 22: Uitvoering van de overeenkomst
1. Loja voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit.
2. Loja mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
3. De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de Klant.
4. De klant moet ervoor zorgen dat Loja op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
5. Zorgt de klant er niet voor dat Loja tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de Klant.

Artikel 23: Informatieverstrekking door de Klant
1. De Klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan Loja
2. De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
3. Wanneer en voor zover de Klant dit verzoekt, retourneert Loja de betreffende bescheiden.
4. Stelt de klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Loja redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de Klant.

Artikel 24: Vrijwaring
1. De klant vrijwaart Loja tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Loja geleverde producten en/of diensten.

Artikel 25: Klachten
1. De klant moet een door Loja geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant Loja daarvan op de hoogte te stellen binnen 14 dagen na het vaststellen van de tekortkoming.
3. Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming Loja hiervan op de hoogte stellen.
4. De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Loja hierop gepast kan reageren.
5. De klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en Loja.
6. Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Loja andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.

Artikel 26: Ingebrekestelling
1. De klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Loja
2. De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Loja ook daadwerkelijk op tijd bereikt.

Artikel 27: Aansprakelijkheid Klant
1. Wanneer Loja een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.

Artikel 28: Aansprakelijkheid Loja
1. Loja is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
2. Wanneer Loja aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
3. Loja is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
4. Wanneer Loja aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
5. Alle afbeeldingen, foto's, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.

Artikel 29: Vervaltermijn
1. Elk recht van de Klant op schadevergoeding van Loja vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.

Artikel 30: Ontbinding
1. De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Loja toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
2. Is de nakoming van de verplichtingen door Loja nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Loja in verzuim is.
3. Loja mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Loja kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.

Artikel 31: Overmacht
1. In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Loja door de Klant niet aan Loja kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
2. Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
a. een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
b. wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
c. stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
d. computervirussen
e. stakingen
f. overheidsmaatregelen
g. vervoersproblemen
h. slechte weersomstandigheden
i. werkonderbrekingen
3. Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Loja 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Loja kan nakomen.
4. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als Loja de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
5. Loja hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de klant te betalen, ook niet wanneer Loja hiervan voordeel heeft.

Artikel 32: Wijziging overeenkomst
1. Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en Loja de overeenkomst aanpassen.

Artikel 33: Wijziging algemene voorwaarden
1. Loja mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
2. Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Loja altijd doorvoeren.
3. Ingrijpende wijzigingen zal Loja zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
4. Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.

Artikel 34: Overgang van rechten
1. De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Loja aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van Loja.
2. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.

Artikel 35: Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
1. Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Loja bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

Artikel 36: Toepasselijk recht en bevoegde rechter
1. Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en Loja is Nederlands recht van toepassing.
2. De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Loja is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en Loja, tenzij de wet iets anders bepaalt.